In Frankrijk - Reisverslag uit Cambrai, Frankrijk van sdc2016 - WaarBenJij.nu In Frankrijk - Reisverslag uit Cambrai, Frankrijk van sdc2016 - WaarBenJij.nu

In Frankrijk

Door: SDC2016

Blijf op de hoogte en volg sdc2016

28 Augustus 2016 | Frankrijk, Cambrai

Met 158 km op de teller hebben we de, door Sps BV ondersteunde, tweede etappe uitgereden. Qua temperatuur een stuk draaglijker dan gisteren. In twee dagen hebben we drie landen aangedaan. Vanochtend vertrokken uit Aalst (België) zijn we eind van de middag in Cambrai (Frankrijk) aangekomen. We kunnen allemaal weer de Franse taal ophalen! De ploeg maakt het goed, de onderlinge sfeer is top en we bruisen van de energie om verder te gaan.

Etappe 2: Vallen en opstaan; Processie van Plaisance; de weg naar Compostella; overnachting in Rue Saint Jacques.

Vallen en opstaan.
Dag twee is altijd een gevaarlijke dag. Want na het succes van de eerste dag begint iedereen met frisse moed aan de tweede dag. Ervaringen uit het verleden (Rome) hebben geleerd dat de tweede etappe wat pech met zich meebrengt. Zo ook vandaag. Een dame met E-Bike wijkt uit op het moment dat ze wordt ingehaald en één van de coureurs komt ten val. Ondanks de fikse schaafwond aan zijn arm, maar juist vanwege zijn professionele instelling staat hij weer op en gaat direct op kop fietsen.

Processie de Plaisance.
In het centrum aangekomen van Geraardsbergen stuitten we op een stukje Belgisch immaterieel cultureel erfgoed, namelijk de jaarlijkse Processie van Plaisance. In deze plezante ommegang lopen alle verenigingen van Geraardsbergen mee in verenigingsoutfit. België heeft, zo hebben wij van trotse lokale bewoners mogen vernemen, twee Mannekes Pis; één in Brussel en één in Geraardsbergen. "En die van ons [Geraardsbergen] is het oudste!" Iedere vereniging die ook een verenigingsoutfit bij Manneke Pis heeft mogen aanmeten draagt een replica mee. De processie wordt besloten met een groot en zwaar zilverenschrijn met de relieken van St. Bartholomeus.

De weg naar Compostella.
Vandaag kwamen op verschillende plaatsen oude aanwijzers tegen in de richting van Santiago. Tegelijk zijn we ook al onze eerste medepelgrims tegengekomen. Dit echtpaar was ook per fiets onderweg. We worden soms beproefd door wegversperringen of omleidingen, maar daar laten we ons niet door hinderen.
In Tournai hebben we weer een stempel opgehaald bij de gigantische kathedraal; een mooie plek! Vandaag hebben we veel "vals plat" gehad, morgen krijgen we al wat klimwerk te verrichten.

Overnachting in Rue Saint Jacques.
Dat toeval niet bestaat wisten we al. Maar het werd vandaag nog maar een keer duidelijk. Onze Chambre d'Hotes heet Clos de St.Jacques en ligt in Rue de Saint Jacques. We zijn dus aardig op weg.

De dag loopt voor ons ten einde, zo naar bed en morgen weer vroeg op voor etappe 3: van Cambrai naar Clermont.

• 28 Augustus 2016 - 23:48

Arnold Vromans :

Welkom in Douce FRANCE !

• 29 Augustus 2016 - 00:48

Dinie Van De Meulenreek:

Wat beschrijven jullie het verslag toch mooi en alsof ik er bij ben. En hopelijk blijft het bij deze ene aanrijding en kunnen jullie de weg verder zonder ongevalletjes vervolgen, zet hem op mannen, dat jullie allen ongeschonden aan mogen komen, met Gods zegen!!

• 29 Augustus 2016 - 09:32

Zr. Giovanni:

Wat schrijven jullie gezellig hoe het jullie vergaat. Ik zie het allemaal voor me.
    Ik ervaar dat jullie flinke doordouwers zijn hoor.
    Als verpleegkundige zeg ik "die geschaafde arm in de gaten houden hoor zodat het niet gaat ontsteken".
    Verder liever geen valpartijtje meer maar heelhuids blijven en heelhuids thuiskomen.
    Het ga jullie goed!!

• 29 Augustus 2016 - 11:14

Laurent Van Bebber:

Goede morgen het verslag gelezen en degen die gevallen is en met zo,n instelling is volgens ons Freek Maar er zijn goede verzorgers bij jullie . Succes voor morgen Laurent en Mieke

• 30 Augustus 2016 - 11:49

Freddy:

Mooi mannen goed bezig jullie gaan het zeker redden kom op! En wederom veel succes de komende dagen!

• 30 Augustus 2016 - 15:53

Jolande Van Der Wal:

Heel erg leuk om het verslag te lezen. Af en toe is het afzien begrijp ik, maar jullie ondersteunen elkaar goed begrijp ik. Veel succes!!!

• 30 Augustus 2016 - 17:39

Peter En Mia:

Mijne heren,
    Wij terug van vakantie en direct even kijken hoe het met jullie gaat, vallen en opstaan dus. Zoals al eerder aangegeven, goed bezig en als het wat langer duurt zal het ook geen probleem zijn, je weet waar je het voor doet, toch. En met een beetje hulp van boven moet het helemaal gaan lukken!!☺
    Lieve groetjes en houd vol kanjers!!
    Peter en Mia