Een mantel om te delen - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van sdc2016 - WaarBenJij.nu Een mantel om te delen - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van sdc2016 - WaarBenJij.nu

Een mantel om te delen

Door: SdC2016

Blijf op de hoogte en volg sdc2016

01 September 2016 | Frankrijk, Tours

Etappe 5 was weer een langere etappe: 178km. We fietsen vanaf nu wat minder kilometers per dag (volgens planning) omdat de etappes ook wat meer klimwerk zullen gaan bevatten.

Van Chartres naar Tours, de etappe die ondersteund werd door 't Bosschenaartje, was wederom een fraaie route. We waren al vroeg vertrokken om 7:30uur zaten we op de fiets. Voor het beeld: we fietsen door autoluwe gebieden, langs versgemaaide akkers, grote boerderijen. In deze etappe hadden we weinig fietspaden maar fietsten vooral van dorpje naar dorpje: dus klimmen en dalen!

In Vendôme stonden Jolein en Ton weer met de lunch voor ons klaar bij Hotel de Ville. Hiermee gesterkt konden we verder fietsen door het Loiredal! In de middag kwamen we langs de vele kleine wijnboeren. Nog een snelle stop met alleen het wisselen van de bidons en we konden afdalen naar Tours. Een foto bij de kathedraal (waar net zoals in Reims iedere avond een animatie wordt geprojecteerd)en vervolgens naar de Basiliek van St. Martinus.

Hier werden we door de zusters benedictinessen (van de Sacre Coeur uit Parijs) gastvrij welkom geheten. Om 18:00uur namen we deel aan de vespers van de zusters. Vervolgens droeg Patrick in de crypte bij het altaar met de relieken van St. Martinus de H.Mis op. Een bijzonder moment. En dat ook in het jubileumjaar van St.Martinus (316-2016), patroon van de diaconie (en patroon van Groningen): de heilige soldaat die de helft van zijn mantel afsneed om aan een bedelaar te geven. In zijn preekte verwees Patrick naar onze tocht; we zijn op weg en tegelijk delen ook wij een deel van onze mantel (voor het goede doel: de Gefeliciflapstaartbox).

Na de mis stond de voedzame maaltijd klaar welke de zusters voor ons hebben bereid. Twee zusters zongen ons toe en gaven de stempel voor in ons pelgrimsboekje.

De deur van het klooster sloot om 21:00uur, dus we hadden alle tijd om bij te komen en op tijd te gaan slapen.

• 01 September 2016 - 10:13

Zr. Giovanni:

Wat een heerlijke beschrijving. Het is bijna volledig mee te ervaren. Doe het inderdaad maar wat rustig aan met al dat klimmen en dalen. Ik wens jullie er van harte kracht en sterkte mee!! Geniet!

• 01 September 2016 - 14:35

Arnold Vromans :

Leuk het verhaal over "onze" etappe te lezen !

• 01 September 2016 - 22:06

Tonnie Van Mil:

Hartstikke leuk om jullie van dag tot dag te voigen,en naar de mooie foto's te kijken.

HEEL VEEL SUCCES VERDER EN FIJNE DAGEN.

Vrede en alle goeds.

• 01 September 2016 - 23:11

Gerry Van Genugten:

Wat fijn dat wij jullie zo kunnen volgen! Een geweldige prestatie die jullie samen leveren iedere dag. Maar nu begint t echte werk!
    Wens de mannen veel succes met al dat klimmen en voorzichtigheid geboden bij het afdalen. Ook voor Jolein en Ton, petje af.

• 01 September 2016 - 23:16

Laurent Van Bebber:

Goede avond. Ook wij hebbenvandaag gefietst maar och het is niets bij wat jullie presteren succes voor morgen. Gr Laurent en Mieke