Materiaalpech en spoor bijster - Reisverslag uit Charroux, Frankrijk van sdc2016 - WaarBenJij.nu Materiaalpech en spoor bijster - Reisverslag uit Charroux, Frankrijk van sdc2016 - WaarBenJij.nu

Materiaalpech en spoor bijster

Door: SdC2016

Blijf op de hoogte en volg sdc2016

01 September 2016 | Frankrijk, Charroux

Vandaag Etappe 6 gefietst. Toch nog 181km van Tours naar Charroux, dit omdat we een sfeervolle Chambre d'Hotes hadden gevonden die wat verder weg lag. Veel dank aan onze donateur van deze etappe: Klopper en Kramer. Vandaag zagen we jullie collega ook nog bij de kathedraal staan.

Materiaalpech
Na een eenvoudig doch stevig ontbijt zijn we bij de zusters weggefietst en hebben Tours achter ons gelaten. We fietsten deze ochtend met z'n drieën want Patrick had materiaalpech en moest met zijn fiets naar de fietsenfabriek voor een nieuwe kabel. Dit gebeurde op de plaats van de eerste stop bij Café Le Mairie in St Maur. De oude pelgrimsroute vanuit Tours (Via Turonensis) was nauwelijks nog zichtbaar omdat het verstopt is onder het asfalt. Via kleine wegen en door een glooiend landschap met twee klimmetjes bij St. Avertin en Veigné gingen we verder.

Spoorbrug
Ken je die mop van de fietsroute en de spoorbrug? Die lag er niet......! Voor de tweede keer houdt de weg op bij het spoor. Spoor bijster!
Interessant om te vermelden zijn ook de vierkante "rotondes".

Poitiers (bekend van St. Hilaire)
Lunch bij de St. Pierrekathedraal in Poitiers. Binnen staat een kopie van het Petrusbeeld uit de Sint Pieter in Rome. Bij de kerk werden we door een vriendelijke pastoor ontvangen, hij gaf ons de pelgrimsstempel en een prentje met een middeleeuwse afbeelding uit de kathedraal en vroeg om voor hem te bidden onderweg. De pastoor was bekend met onze Sint Jan die hij jaren geleden bezocht had. In de kathedrale basiliek hebben we een kaarsje aangestoken voor een vriendin die op punt van bevallen staat.

Warmte, een knal en verkoeling
In de middag was het erg warm. We vervolgden onze weg naar Charroux naar Moulin de Chantegrolle. 16 km vóór de finish klonk een knal waarbij de achterband van Freek zijn racefiets was gesprongen. Fiets in de bus en op naar Charroux Om daar de band te verwisselen. De Engelse gastheer Chris stond ons al op te wachten. Na de was (wederom een heel werk voor Jolein) en vóór het eten (Pasta Carbonara Chez Ton) hebben we nog gezwommen en een potje tafeltennis gespeeld.
Na het eten plan de campagne voor morgen gemaakt en nu is het bedtijd. Wekker om 6:30 uur!

• 02 September 2016 - 08:53

Hans De Bruin:

Ha ha geweldig! Vierkante rotondes, dat kunnen alleen de Fransen uitvinden. Alhoewel, hier zouden ze dat ook zomaar kunnen doen.
    Was even onze eerwaarde pastoor kwijt in dit verhaal, maar zag later dat ook hij in het zwembad lag! Goed de ploeg compleet te houden.
    Jullie zijn weer onderweg en er is maar 1 woord voor jullie tocht: RESPECT!!!
    Veel succes vandaag, geen verloren wegen meer opzoeken en kom heel weer aan bij de volgende stop!
    Groet van ons beiden.

• 02 September 2016 - 08:53

Frans Van Delft:

Voor Jolein, Les van een oud peregrino:
    Zet de fietsers met fietskleding aan onder de douche, eenmaal goed nat kleren uit en onder de voeten leggen en stampen maar. Scheelt je een stuk werk.

Eenderde van de tocht achter de rug, nog tweederde te gaan, houd het vol zo. Ik Lees dagelijks jullie mooie verhalen

• 02 September 2016 - 09:35

Harrie Van Delft:

Mooie verhalen. Herken er zeker het e.e.a. van.
    Wel een goede organisatie: Lunch en diner helemaal goed.
    Jullie kunnen en mogen lekker doen waar het over gaat: fietsen en kijken. Pech, het kan allemaal, ook dan staan jullie assistenten klaar.
    Niettemin vind ik wel dat het voorspoedig gaat, jullie houden elkaar wel scherp en laten je niet door een verdwenen spoorbrug tegenhouden, laat staan door die vierkante rotondes. Zou erger zijn als je er vierkante wielen van kreeg !! En jullie komen op gezette tijden tot bezinning over doel en betekenis van deze tocht e.d.
    Prachtig om jullie te volgen en, mocht je de heilige Sjaak nog eens tegenkomen, doe 'm dan de groeten maar.
    Overigens die opmerking van een oud peregrino klopt helemaal !!
    Succes met de tocht en geniet ervan, zowel voor de fietsers als de helpers.

• 02 September 2016 - 09:39

Zr. Giovanni:

Ja het was ook steeds te mooi gegaan. Er moest wel een keer pech komen.
    Maar waar was Patrick nadat hij met de fiets naar de reparatie moest? Ook spoorloos totdat hij opdook in het zwembad. Houd het vol heren ik vind het geweldig wat jullie doen.
    Het ga jullie goed. Gegroet

• 02 September 2016 - 12:53

John Van De Laar:

Ik volg met bewondering deze nobele fietstocht! Petje af.
    Zelf ben ik getogen in de Jacobus de Meerdere parochie in Zeeland, en kreeg met mijn eerste mis een schelp omgehangen die uit Santiago kwam, ik heb deze eens gebruikt bij een doop en als aandenken toen gegeven aan de ouders. Nu, 25 jaar later, zou het mogelijk zijn, (Freek) om een schelp voor me mee te brengen? Ik blijf de tocht volgen en wens jullie alle succes en zegen toe!

• 02 September 2016 - 16:06

Martin Wijffelaars:

Ik hoorde vanochtend pas dat ik jullie hier kom volgen! Wij (Christa en ik) vinden het fantastisch wat jullie aan het doen zijn. Ook voor Jolein en Ton hebben we grote bewondering. Wij vertrekken volgende week ook, naar een andere Satiago, Santiago de St.Tropez!! Misschien komen we jullie nog tegen.
    Groetjes, Martin

• 02 September 2016 - 19:39

Laurent Van Bebber:

Goede avond leuk om alles weer te lezen vooral het toeval dat Patrick bij een café pech kreeg en Freek nee dus gr aan allemaal Laurent en Mieke

• 02 September 2016 - 21:27

Peter En Mia:

Leuk het op deze manier te kunnen volgen!! Volgens ons hebben jullie ook wel veel plezier ondanks dat er ook een prestatie neergezet moet worden die aardig wat energie kost. Morgen in Kevelaer zullen we een kaarsje voor jullie branden!!
    Succes verder!☺