Kip en de haan - Reisverslag uit Burgos, Spanje van sdc2016 - WaarBenJij.nu Kip en de haan - Reisverslag uit Burgos, Spanje van sdc2016 - WaarBenJij.nu

Kip en de haan

Door: SdC2016

Blijf op de hoogte en volg sdc2016

09 September 2016 | Spanje, Burgos

Wat een verschil met het weer van de afgelopen dagen.... Etappe 13 van Viana naar Burgos reden we onder een bewolkte hemel met veel miezerregen (ja, daar kun je ook flink nat van worden) op donderdag 8 september. Deze etappe werd mogelijk gemaakt door Stadscafe De Basiliek, op de verjaardag van Tim Pigmans.

Stempelvrouwtje
Nadat we eerst door de stad (Logroño) hebben gefietst, kwamen we na een sprong over een vangrail, op een pad terecht wat echt op een pelgrimspad leek. Vele pelgrims te voet. Allerlei nationaliteiten, iedereen onderweg naar dezelfde bestemming, ieder met zijn eigen motivatie, gedachten en gebeden. Dit maakte ons stil en was bijzonder om te ervaren. Na een lange afdaling kwamen we bij een beroemde stempelplaats terecht. Een dame op leeftijd zat daar, langs het pad, achter haar schrijftafeltje om de vele pelgrims van een stempel te voorzien. Ze vroeg naar ons vaderland. "Países Bajos" zeiden we! "Ollanda" antwoordde de vrouw. Het lukte ons niet om haar uit te leggen dat dat toch totaal iets anders was.

Santo Domingo de Calzada.
We fietsten Santo Domingo de Calzada binnen op weg naar de kathedraal. Een indrukwekkende kunstcollectie hadden ze daar. Waaronder een drieluik waarvan één van de coureurs zei dat is (zuid)Nederlands en heeft wat weg van Jeroen Bosch. Het bleek van een anonieme Nederlandse kunstenaar! Zouden we hier een nieuwe Osch hebben ontdekt?

Een leuke legende is verbonden aan deze kathedraal. In de 14 eeuw was een Duits echtpaar met hun 18jarige zoon op pelgrimage naar Santiago. In St. Domingo probeerde een meisje hun zoon te verleiden. De jongen ging er niet op in. Uit wraak beschuldigde het meisje hem van diefstal en de jongen werd veroordeeld en opgehangen. De bedroefde ouders vervolgde hun weg naar Santiago. Op de terugweg constateerden ze dat hun zoon levend aan de galg hing. Ze gingen daarom naar de rechter die op dat moment aan tafel zat te eten. "Uw zoon is net zo levend als deze gebraden kip", zei de rechter. Het vervolg laat zich raden: de kip kwam tot leven en de rechter gaf de jongen aan zijn ouders terug.
Tot op de dag van vandaag worden er een levende kip en een haan gehouden in de kathedraal. Toch iets waar je raar van opkijkt als je het in het echt ziet.

Burgos
Aan het einde van de dag komen we aan in Burgos, waar het niet gemakkelijk was om de bus te parkeren (het was koopavond). Uiteindelijk zijn we om 21.15 gaan eten in de oude stad. Daarna was het goed rusten.

Op naar de volgende etappe (14 op vrijdag 9 september)

• 10 September 2016 - 08:47

Gerry Van Genugten:

Elke dag een geweldige prestatie leveren zonder een enkele rustdag. Knap hoor!
    Ik sluit me graag aan bij Zr. Giovanni dat ook ik er elke ochtend naar uitkijk om het verslag te lezen zodat we als het ware meereizen met jullie belevenissen. Mooi geschreven verslagen met goede kennis van het religieuze erfgoed en zie de mooie foto's die dit alles weergeven.
    Mannen, hou nog even vol. Het grote doel komt bijna in zicht, ook voor Jolein en Ton zonder jullie was deze missie niet zo geslaagd. Chapeau!!!

• 10 September 2016 - 09:15

Marjolein:

Wauw wat geniet ik van jullie reisverhalen. Alsof ik er een beetje bij ben. Gelukkig heb ik geen last van vermoeidheid, zadelpijn en miezerregen. Maar
    toch stiekem lijkt me het ondanks dat een geweldig mooi avontuur.

• 10 September 2016 - 18:29

Zr. Giovanni:

Moest vanmorgen vroeg weg en kon niet uitstaan dat ik niet eerst jullie gezellige verslag kon lezen en er op kon reageren. Hoe werkt dat daar dat jullie zo maar een sprong over een vangrail konden maken? Geen agent in de buurt zeker om een bon uit te schrijven!
    Ik vind het nog steeds hartstikke knap wat jullie doen hoor. Echte doordouwers zijn jullie, een hele knappe prestatie! Denk nu maar "we zijn er bijna". Houd vol hoor!!!

• 10 September 2016 - 19:24

Hanny En Ton Lensen:

Hallo Ton, via via vernomen van jullie reispagina. Dat op het moment dat jullie eindbestemming bijna in zicht is. Hoe is het Ton lukt het een beetje vanuit de volgbus. Ik begrijp dat het parkeren soms nog moeilijker is als in Den Bosch. Het verschil tussen Nederland en Holland had Alva al problemen mee. De BBQ van het VVE-budget georganiseerd door o.a. Christa, Jolande en Hanny was een succes Wij hebben het onderling niet alleen bij de voorbereiding erg gezellig gehad maar ook tijdens de BBQ Wij wensen jullie de komende dagen een inspirerende en eveneens gezellige tijd toe. Groetjes Hanny en Ton

• 10 September 2016 - 19:27

Laurent Van Bebber:

Met een beetje jaloezie lezen we jullie verslag door het mooie weer hier fietsen wij hier ook. maar het kan niet tippen met jullie ervaring succes morgen. Gr
    Laurent en Mieke