Stenen achterlaten... - Reisverslag uit Padornelo, Spanje van sdc2016 - WaarBenJij.nu Stenen achterlaten... - Reisverslag uit Padornelo, Spanje van sdc2016 - WaarBenJij.nu

Stenen achterlaten...

Door: SdC2016

Blijf op de hoogte en volg sdc2016

14 September 2016 | Spanje, Padornelo

Op 11 september fietsten we etappe 16 van Murias de Rechivaldo naar Padornelo. Een etappe van 122 kilometer en 2480 hoogtemeters. Deze etappe werd mogelijk gemaakt door Cecile en Melanie, de dochters van Ton, en hun gezinnen. Super bedankt!

Ontbijt op locatie.
Aan het begin van deze etappe was een aardige klim voorzien. Dat kost energie en een goed ontbijt is dan essentieel. Helaas kon ons overnachtingsadres daar niet in voorzien. We kregen een vage locatie mee van vier kilometer verderop waar we wel zouden kunnen ontbijten. Locatie nooit gevonden! Dan nog maar een stukje verder fietsen...... Ton en Jolein hadden het fantastisch opgelost. Langs de route stond onze bus, omgetoverd tot een ware food-truck, Ton's crêperie! Heerlijke pannenkoeken als ontbijt, stevig ontbijt! Daarna mochten we direct aan de klim beginnen.

Cruz de Ferro.
Op 1531 meter hoogte (hoogste punt van het laatste stuk van de camino) hebben we het Cruz de Ferro (IJzeren Kruis) op de hoogvlakte van de Monte Irago bereikt. Een van de soberste maar meest indringende plekken van de Sint Jacobsroute. Uit een hoop stenen, meegebracht door pelgrims, steekt een lange paal van eikenhout met daarop het kleine ijzeren kruis. Iedere steen staat voor een intentie of last die een pelgrim met zich mee heeft gedragen. Als je dit punt hebt bereikt weet je ook dat je de Camino kunt volbrengen. Bijzondere plek!

Via mooie dorpjes met prachtige kerken en kastelen kwamen we uiteindelijk , na de laatste 13 kilometer-klim aan in Padornelo. Een mooie eenvoudige slaapplaats waar vader, moeder en dochter hun best deden om de pelgrims gastvrij te ontvangen.

• 14 September 2016 - 11:19

Peter En Mia:

Succes met de laatste loodjes

• 14 September 2016 - 12:12

Zr. Giovanni:

Gelukkig jullie zijn er weer. Ik was jullie helemaal kwijt zo zonder verslag.
    Nog even doorzetten heren. Ik wens jullie hartstikke veel kracht voor het laatste stuk!!!

• 14 September 2016 - 12:35

Laurent Van Bebber:

Inderdaad zoals zr Giovanni al melde gelukkig zijn jullie er weer en mogen we mee liften met het laatste stuk ,want zeg nou zelf wij hebben hier alleen last van lui zweet. Veel succes voor jullie allemaal Laurent en Mieke

• 14 September 2016 - 14:01

Pastoor Mennen:

Freek en Patrick, jullie weten dat ik ernstige twijfels had over het volbrengen van de tocht. Ik moet mijn ongelijk bekennen en jullie feliciteren met de geweldige prestatie.
    Jullie en vooral Freek lijken behoorlijk afgevallen. Dat lijkt me van zo'n tocht wel leuk: zoveel eten als je wilt en toch nog afvallen! Alleen dat houdt nu weer op. Bidt voor mij bij de heilige Jacobus.

C. Mennen pr

• 14 September 2016 - 16:40

Lonneke:

Heren succes met de laatste loodjes. Het was fantastisch om op afstand mee te lezen. Heel gaaf!

• 14 September 2016 - 17:11

Joep&Gerry Van Genugten:

Beste wielrenners, Ton en Jolein,
    Wat een geweldige prestatie die jullie tot een goed einde hebben weten te brengen. We hebben er altijd vertrouwen in gehad maar het moet toch maar gebeuren. Maar wat wil je met zo'n creperie langs de route! Jullie doel is bereikt. Een bijzondere afsluiting zal de H.Mis in de kathedraal zijn samen met alle pelgrims van wijd en zijd met als bijkomstigheid het wierookvat dat toch wel spectaculair genoemd mag worden! Tot zondag!

• 27 September 2016 - 21:59

Richard Coehorst:

Goedenavond,
    wij missen jullie laatste verhalen. Waar kunnen we die vinden? We zijn benieuwd hoe de laatste loodjes waren bevallen.
    Wij zijn de mensen die jullie ontmoetten voor het klooster bij Yesa op 6 september. We hebben toen ook nog een foto van jullie gemaakt.
    Is het mogelijk om die foto met ons te delen zodat wij die in ons album kunnen gebruiken?
    Vriendelijke groet,
    Evelien en Richard