Een gewone Camino-dag! - Reisverslag uit Yesa, Spanje van sdc2016 - WaarBenJij.nu Een gewone Camino-dag! - Reisverslag uit Yesa, Spanje van sdc2016 - WaarBenJij.nu

Een gewone Camino-dag!

Door: SdC2016

Blijf op de hoogte en volg sdc2016

09 September 2016 | Spanje, Yesa

Op 7 september fietsten we etappe 12, mogelijk gemaakt door Ton Janus, van Yesa naar Viana.

Vroege ochtend!
Na de gezellige avond van de verjaardag van Ton en het huwelijksjubileum van Ernst Jan en een goede nacht slapen op fijne bedden was het de volgende ochtend al vroeg dag! Om 6.00 uur was de lezingendienst van de monniken, aansluitend om 6.30 uur mocht kapelaan Patrick de Heilige Mis opdragen in de Sacramentskapel met assistentie van Freek.

Klimmen en dalen.
Gesterkt door een stevig ontbijt begonnen we onze tocht met de 4-kilometer afdaling van het klooster naar de doorgaande weg. Het is vrij paradoxaal; één van de snelste klimmers is de langzaamste daler, en andersom (één van de langzaamste klimmers is de snelste daler)! Kortom we genieten allemaal ongeveer even lang van een berg.

Geen hand voor ogen zien.
Na een tijdje reden we over een grintpad wat ons wegvoerde van de bewoonde wereld naar de rivier de Irati tussen twee bergruggen in. Het pad hield op bij de ingang van een grot, zo leek het. In feite was het een tunnel waar we doorheen moesten, maar zagen geen hand voor ogen. Met de zaklampfunctie op de mobiele telefoon kwamen we door de tunnel heen bij de kloof van Lumbier. Hier waren vele gieren te zien die hun nesten hoog in de steile rotswanden hebben.

Puenta la Reina.
In Puenta la Reina hadden we lunch bij onze bus. Iedereen wilde graag in de schaduw zitten vanwege de brandende zon. Na de soep en de broodjes zochten we nog even verkoeling in de twaalfde eeuwse Jacobskerk waar een prachtige houten vloer in lag en een groot hoogaltaar met veel bladgoud onze belangstelling had. Via de 900 jaar oude stenen boogbrug over de Río Arga verlieten we het stadje op weg naar Viana.

Viana.
Hier hebben we de avond en nacht doorgebracht. Er zijn twee pleintjes in deze plaats. Het ene met de kerk met een prachtig portaal met daarboven een uitstekend dak in renaissance-stijl. Het andere met een arena voor stierengevechten. We sliepen in een leuk appartementje met zeer enthousiaste gastvrouw die ons voor de avondmaaltijd bij haar nichtje wist onder te brengen waar we genoten hebben van een smakelijk pelgrimsmenu (3 gangen voor 9 euro!)

Morgen (8 sept) op weg naar Burgos.

• 09 September 2016 - 19:02

Corry Van Delft:

Heel Fijn om jullie belevissen te volgen, wij kijken er iedere dang naar uit.
    Groeten ten van Frans en Corry van Delft

• 09 September 2016 - 20:11

Zr. Giovanni:

Vanmorgen miste ik jullie al, maar gelukkig vanavond was het weer gezellig lezen en meebeleven met alles van jullie. Ik vind het verslag hartstikke goed en gezellig en de foto's leuk om te bekijken.
    Ga door met veel plezier en kracht!

• 09 September 2016 - 21:12

Laurent Van Bebber:

Ja wat is het heerlijk om als het zo heet is in een kerk te zijn. ook wij doen dit weleens maar dan in onze Sint Jan gr
    Laurent en Mieke

• 09 September 2016 - 21:56

Hans De Bruin:

Mooie foto's en nog steeds een big smile op die gezichten. Geweldig!!!

• 10 September 2016 - 22:47

Hilde:

Super leuk om jullie op de voet te volgen! Toch het idee dat we dichtbij zijn dan :) ik heb een vermoeden dat ik weet wie de snelste klimmer is (en dus de..) ieder z'n taak, leuk! Succes mannen!

• 10 September 2016 - 23:04

Mieke Herckenrath:

Volg - soms bij de afdalingen - met spanning jullie bergettappes.
    Begrijpelijk en goed van jullie om verkoeling te zoeken in een kerk !
    Leuk die foto's, verduidelijkt jullie verslag.

Bewonder het doorzettingsvermogen dat jullie hebben; veel sterkte (vooral in de benen).

Maar al die lieve mensen onderweg, die jullie bed en 'n breakfest voorschotelen, jullie verwennen, daardoor is het vol te houden.

Tot de volgende keer.